dinsdag 4 december 2012

Mijn ervaringen - Ilse

Net als Romy en heel veel andere mensen heb ik ook ervaringen met autisme. Om mij heen leven dan ook een aantal mensen met deze communicatieve stoornis. Waaronder mijn broertje.

Ik merk aan mijn broertje dat hij duidelijk anders is, alles moet dan ook anders en het liefst op zijn manier. Op een vrije dag heeft hij dan ook een vast ritueel.

In dit ritueel vallen een aantal dingen op waar ik soms verstelt van sta. Als hij op de computer Minecraft (zijn favoriete spelletje) aan het doen is, komt hij heel veel Engels tegen. Met zijn 11 jaar spreekt hij dan inmiddels dan ook verbazingwekkend goed Engels. En als wij dan later een actiefilm kijken dan herkent hij elk pistool, of soms ook een verhaal uit de geschiedenis erbij. Op gebieden waarin hij geïnteresseerd is, onthoud hij echt alles!

Soms is het lastig om samen met mijn broertje in een huis te wonen. Soms ben ik gewoon geneigd dingen tegen hem te zeggen die hij niet helemaal goed op zou kunnen vatten. Dit zou voor problemen kunnen zorgen, en hoewel ik dit weet, moet ik het  soms gewoon zeggen. Het gevolg is een blik van mijn moeder die daarna mijn opmerking ompraat.

Mijn broertje is dus geïnteresseerd in geschiedenis en in oorlogen. Hij weet verbazingwekkend veel, leeft voor deze onderwerpen. Dit is een kenmerk dat bij meerdere mensen met een autistische beperking voorkomt. Dit zie ik dan ook terug in andere mensen.

Ik heb dus zeker ervaringen met autisme. Het is een interessante stoornis, met zowel voordelen als nadelen.  Daarom wou ik er ook meer over weten, en doen we er nu ons PWS over. Hierdoor leer ik ook gelijk mijn broertje beter te begrijpen.
Groetjes, Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten